CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, October 01, 2006

hujan yg turunnn bagaikan mutiara... membasahi alam semesta.... sejuk2 kuku laaa hari ni... hujan turun... membuatkan perut.fm aku menyanyi dgn hebat skali...

hari ahad.. apa story yg harus aku citer pada ini hari... semalam aku dibuliiiiiiii T_T aku sungguh tertekan jiwa dan raga... uhuk2.. tiada siapa mau membela diriku tatkala aku dibuli sedemikian rupa.... kalian sumer kejammmmmmm.... T_T

apa yg aku nak cite erkkkk... ermmm mengenai aku dan mesin jahit.. aku act tlh byk kali laa melukai hati abah aku dgn g kl lama2.. so utk mengambik ati abah aku.. aku pon mahu laa belajar menjahit baju kurung dgn dia... so pong pang pong pang.. mak aku telah memotong baju aku sebanyak 2 pasang.. baju along sepasang.. dan baju angah sepasang..

maka langkah pertama utk menjahit sesuatu baju adalah dgn membuat jahitan tepi.. maka aku pon berlatih laa menggunakan mesin jahit tepi... pada mulanya mak aku tak kasik jahit bahagian pesak baju angah aku.. kerana bimbang aku akan merosakkan pesak baju itu.. apatah lagi kain baju angah aku sungguh lembut dan licin... maka pelbagai arahan laa yg aku dpt apabila menggunakan mesin jahit tepi... antaranya adalah
1) tekan dlm masa 3 saat pastu berenti..tekan lagi 3 saat pastu berenti.. kene berenti2 laaa

2) pastu pas siap jahit tepi utk sepasang baju punyer bun kene rehatkan mesin tuh dlm masa 15-30 minit.. pastu sambung utk baju seterusnyer...

tetapi...jeng jeng jenggg.. apa yg telah aku lakukan...

1) aku tekan mesin tuh dr awal sampai abes.. non stop...siap pakai sebelah tangan jek mengawal kedudukan kain tuh..punyer laa nak tunjuk tere

2) 3 pasang aku jahit guna mesin jahit tepi tanpa henti....along dah bising2 soh berenti sbb mesin tuh bau hangit katanya.. tp aku tak bau pape.. jadik aku teruskan menjahit...

hasilnya.. pada bahagian pesak baju aku.. mesin itu terberenti dgn sendirinyer.. sampai dah takleh nak gerak dah... selepas seminggu pon takleh nak bergerak.. amat adikku tlh membuka bahagian motor mesin itu.. didapati ada satu bahagian yg sepatutnya ada skru tetapi skrunya tiada... dan motor mesin itu mcm rosak semacam ajek... dan mesin jahit tepi mak aku tersadai di dinding umah..

semenjak kejadian itu mak aku tidak membenarkan aku menyentuh mana2 mesin jahit yg dia ada... ketika aku menawarkan diri utk menjahit seluar adikku azim yg sudah koyak.. dia tidak kasik.. malahan sanggup berenti memasak kerana nak jahitkan seluar azim.. semata2 tidak mahu kasik aku sentuh mesin jahit dia .... mak aku ckp.. biarlah ko tak reti jahit sampai bebila.. asalkan mesin jahit mak tak rosak lagi.... T_T