CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, November 21, 2005



ini adalah abah nak mak saya....tetiba saya tingin nk citer pasal abah...sbb saya dh lama tak ckp dgn abah kat taipon...last ckp dgn abah kat 4 hari lepas...tuh pon kat yai em...

nama abah saya ialah a rahman bin ali...(berk sila hapal yaaa)...tarikh lahir abah saya ialah 30 november 1954..abah lahir kat kampung tenang labis johor..abah anak sulung dr 5 org adik beradik kandung dan tah bape org adik beradik tiri...abah berkulit itam...takde tinggi mana.. abah gemuk..disebabkan kegemukan dan kehitaman abah..mak selalu berasa lega kerana mak rasa takdak sapa nak ngorat abah...(point penting dlm mencarik asben<-carik yg besa2)..

abah ada kelebihan yg susah org laki ada...abah leh menjahit baju kurung,baju melayu,langsir alas meja,buat cross-stitch...antara mak dgn abah..kami akan afundi abah dlm urusan jahit menjahit..mak amek bahagian sembat menyembat..aku selalu bengang kalo jd assistant abah masa menjahit...cerewet nyer ya allah...tatau laa nk ckp apa...

selain menjahit abah terer masak tp abah malas nak masak...masa mak bersalin jek abah masak..tuh pon masa aku kecik lagi.. aku darjah 6 dh kene masakkan utk diorg masa mak bersalin...abah jugak pandai membuat kuih raya n kek chiffon..tp aku tak amal apa ajaran abah..maka aku tak reti wat menatang tuh.. along aaa ada bakat..igt lg masa 1st taim along wat kuih tart gulung..tak leh nak digulung.. along dh nangis2 apsal kuih die tak menjadi...abah tgk doh..abah soh tambah tepung..along tanak sbb nnt tak ikut resepi..abah tambah sendiri..last2 bleh digulung..pastu masa abah ajar aku wat kek chiffon...aku sengaja merosakkan kek tuh sbb nak makan sendiri...hahaha..leh bawak gi tuisyen...

abah tere bertukang dan memahat...signboard kat jengka 16 yg byk2 tuh hasil keje abah laa tuh.. memula abah stat dgn buat almari kasut..sampai org tanye kat mak "mana kak yam beli almari kasut ni?".."taklaa cik rahman yg buat",jawab mak sambil kontrol lubang idung..pastu abah buat almari lauk..dsb..struktur umah kitorg kat jengka tuh..abahlaa yg ubahnyer sbb bengang dgn kontrektor yg ngecat umah ketika itu..dpn2 diorg abah pecahkan dinding tuh satu2 persatu..bab2 letrik n kete tak usah ckp laa..sume laki tau mengenainyer..pantang ada siaran baru kat mesia...masa megatv dgn ntv7 baru dpt kat area2 kl...umah kitorg pon dpt gak.. hiks hiks

abah pandai menyanyi dan bermain muzik...dipercayai bakat itu diwarisi drpd bapa2 saudara die yg suke main muzik...kalo ada pertandingan karoke ke apa ke,...abah laaaa yg sibok belek cd.. kalo dulu..ptg2 mesti dgr suara abah berkumandang lepas die balik keroje..lepas tensyen laa katekan..kalo sore tak sampai..die sanggup berdiri tuh...kalo tak sampai gak..mak aku gelakkan die...ahahaha..mak aku pon suke gak karoke2 ni..kekadang biler diorg berduet..kitorg dgr jek laa.. lagu2 abah tak secocok dgn tinge aku..almaklumlaa pesen dulu2..s jibeng dllyod apa sumer.. mana aku tau..masa kat cherating arituh..ahaha mcm ternampak2 aura mak jeles sbb masa abah nyanyi..ada anak dare staf baru felda dok sebot2 nama abah..kui kui kui..tp yappa..bakat abah tak terwaris kat aku..ahahahahah

masa LCE dulu..abah dpt S.A.P(saya anak peneroka) disbbkan result gitu..abah masuk pusat latihan felda n jadi laaa staff felda...mula merangkak dr bawah..igt lg masa zaman kompiter nk membangun di mesia...abah g kursus sana sini gantikan staf lain...last2 abah tere kompiter lebih drpd kerani...muahaha maka dgn itu abah selalu dibuli oleh org lain..kat opis tuh..abah laa penolong pengurus..abah laa kerani..abahlaa typist..abahlaaa opis boy...biler abah tak naik2 pangkat...12 tahun abah ditakuk lama sbb abah gemuk...fitness test gagal... huhu tp alhamdulillah..masa ramai staf lari plantations abah dpt rekemen drpd kawan sekelas die dulu2 yg skrg dh jd bos die..soh die naik pangkat..lama sgt dok tahap tuh jekk..so terlepuk laa kitorg kat jengka 13 skrg..tp skrg abah lg tere kompiter drpd kitorg..ahahah

abah coach pingpong aku dr darjah 4..abah pon coach badminton angah aku..die ajar azim main bola tampar..bola sepak die tak reti..skrg ni pon die dok ajar kakak n adik kawad kaki..ahahah

abah sgt pemurah...pemurahhh gilerrrr sampai bengang aku jadiknyer...kalo beli barang2 kegunaan pejabat guna duit sendiri..abah laa org yg paling malassss nak claim...masa jadi pengurus kawasan pilihanraya..elaun sendiri tak claim...sampai mak aku bising2...angah aku ckp.. eloklaa nama abah pon a rahman...mmg pemurah laaaa..kekadang tuh..kalo himpun2 duit claim die...dkt ribu2 gak aaa die tak claim lg..kalo gi kursus mane2 duit minyak pon tanak claim.. aparaaaa...huhu..

huik byk plak citer pasal abah..masa dulu2 aku tak suke abah sbb abah garang, abah suke lagakan pale aku dgn alan sbb kitorg bising..abah selalu marah kitorg..abah selalu pukul angah sbb die takleh jawab soklan math abah..soklan susah tahap giga..mana dak2 sek ren leh jawab.. huhu tp abah bising2 pon...abah selalu tolong aku utk lukisan..huhu..abah tere melukis potret dan pemandangan..abah selalu pukul aku dgn hanger sbb aku suke menjerit2...huhu..biler angah buli aku..abah tanak backing aku..tp skrg...aku dh tere melawan ckp abah..sekali aku naikkan sore sbb abah paksa aku menjahit..bersalah gak seposen..tp abah takleh nak paksa aku..n biler sorg2 gini..tingin plak nak sembang dgn abah...sbb he`s my walking newspaper...lg beberapa hari besday abah..abah dh tua.janggut rambut sumer dh beruban...harap2 dgn koleksi penyakit yg die ada..abah sentiasa sihat..aku tingin nk belikan mont blanc utk abah..tp rega die mahal sgt..tp tah laa...aku selalu harap...org yg menggoncang tangan asben aku masa akad nikah nnt adalah tangan abah aku...n my asben need to be my dad`s bestfriend...abah..kangen sekali