CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, August 10, 2004

lawatan malaysia kyoukai

bersempena dgn ketibaan summer tahun ini malaysia oita association tlh menganjurkan lawatan sambil belajar selama sehari di kawasan2 sekitar oita.. pada tahun ini mereka membawa kami sume ke daerah usuki yg terkenal dgn patung buddha dan saiki yg femes dgn mutiara..lawatan kami dimulakan di usuki clay museum..di situ kami di ajar cara2 membuat mug atau cawan menggunakan tanah liat...dgn segala skill yg ada kami pon menguli laaa tanah liat tuh menjadi mug...ada gak yg terbabas jadi tembikar sarawak mcm pekan hahaha sori pekan..sekali2 kutuk...hehehe selepas berlama2 di situ naik boring laa plak..ehehehehe kami pon menaiki bas menuju ke tempat makan..ehehehheeh pada ari ini kami dihidangkan dgn pelbagai sushi mentah..antaranya landak laut, maguro,sotong,udang,anago,dan sebagainyer yg aku tatau pekebende nama nyer..hehehe mmg sushi di sini bersaiz XXL..beso gilerrrrr..tp sume mentah mual gak sket..tp takpalaaa telan jek..org blanje..selepas itu kami berangkat ke usuki.. pada mulanya kami disuruh berdiri di hadapan pintu gerbang dan diceritakan sedikit mengenai sejarah pintu gerbang itu..pintu gerbang itu berusia 100thn++ pada pembinaan kali ke3...pembinaan kali pertama adalah kira2 300 thn++yg lampau...pintu itu musnah akibat kebakaran dulu..setelah itu kami di bawa berjalan2...sepanjang jalan kami diceritakan mengenai struktur rumah2 disitu.. mengapa jalan2 tidak dibina dgn lurus tetapi ia dibina bengkang bengkok..mengapa pagar2 umah rendah2 mengapa tidak dibina bangunan yg tinggi2...kami juga menyelinap masuk ke kawasan umah rehat org kaya2 yg mana umah itu mempunyai halaman yg luas serta landskap taman jepun yg asli..siap ada kolam2 yg hijau...mmg marvellous.. setelah itu kami di bawa menziarahi satu umah..sebenonyer aku kompius.. kabo nyer kami akan di bawa ke umah samurai...tpnyer kan..banyak beno umah yg dimasuki sampai aku dah tatau mana satu umah samurai...hahhaha masuk satu umah tuh..mcm muzium..besh gak laaa even panas..lepas tuh jejalan lagi sampai ke satu temple...kebestan temple itu adalah padan bumbung yg diperbuat drpd gangsa..halaman die nampak mcm cantik tp kami takbleh nak masuk...eheheheh lepas tuh kami pon melakukan tea ceremony...ahahahaha aku pon berpoyo2 dok kat tempat yg paling utama laaa..eheheh memula makan kuih yg manis bersari... lepas tuh kami dihidangkan teh hijau pekat berbuih...ahhahaha aku pon tunjuk macho dgn meminum sampai abis dgn segera..sebenonyer aku tak suke pon teh tuh...tak sedapppp..poyo2 jek terer bleh minum teh hijau tuh...ingat nk ngepau kuih tuh lagi..tp segan...telan je laaaa teh tuh..wekkkkkk...pahit...wekkk wekk ahahaha lepas tuh kami pon berjalan menaiki bas...selepas tuh kami menuju ke gua batu kapur furen...eheheheh..beshlaaa sebab sejuk...sebenonyer aku dah genkai masa tuh so aku pon jalan cepat2....tp mmg beshhhh....pemandangan ala2 gua2 kat mesia gaklaaaa...ehehe sama jek..yg besh nyer gua kat sini ialah takde tahi kelawar...tak busuk..batu2 tak kene conteng..bersih..dan nyaman...tuh beza dgn gua2 di malaysia..ehehhehehe...lepas jek jejalan mcm tuh kami pon pulang ke umah memasing..seronok...tenkiu bebanyak...banyak pengalaman baru dan agak penat laaa sket.... gambo2 tlh di upload di album gambo jaja.. sile klik di link yg telah disediakan